21. lokakuuta 2010

Kaj Franckin astiat luovat turvallisuutta ja henkivät nostalgiaa

Vaikka Kaj Franck ei enää elä, hänen muotoilunsa pysyy. Ensi vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kaj Franckin syntymästä. Sen kunniaksi Iittala laajentaa valikoimaa Franckin muotoilun klassikoilla, kuten Kartio-laseilla ja -maljakoilla, Teema-purtiloilla ja Ateenan aamu -lasiteoksilla.

Kilta-salissa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa Oiva Toikka kertoili hauskasti työtoveristaan Kaj Franckista, joka oli hänen seinänaapurinsa Nuutajärvellä. Luovaa työtä tehneet miehet painoivat pitkää päivää kahdeksasta neljään ja leimasivat kellokortin, kuten muutkin työntekijät. Franck melkein asui Toikilla. Illat kuluivat televisiota katsellessa. Etenkin Peyton Place oli miesten suosikkisarja. Monet Nuutajärvellä luulivat Franckia Toikan poikien isoisäksi, koska Franck oli niin kiinni Toikkien arjessa.

Professorit Toikka ja Orvola, Franckin astioiden "päivittäjät", kertoivat, että Franck suunnitteli esineet itselleen ja hänen sarjatuotantonsa lähtökohtana oli käytännöllisyys. Hän piirsi astiansa perusmuodoilla: pallolla, neliöllä, kolmiolla ja suorakaiteella. Astioiden mittasuhteissa hän oli hyvin tarkka.
Muotojen ohella Kaj Franck oli tarkka myös kattausten värityksestä.

Päivi Jantunen, joka on varsinainen Nuutajärven lasitehtaan tietopankki, kertoi, että Kaj Franckin muotoilemat käyttöesineet olivat perintö, jonka hän antoi koko maailmalle, mutta uniikit taide-esineet hän antoi vain Nuutajärvelle.
"Jos sanotaan, että jokin on uniikki, sitä ei silloin ole kuin yksi kappale. Nuutajärvellä ajatellaan näin."
Kaj Franck oli uudistamassa suomalaisen keittiön talousastioita, jotka eivät 40-luvun lopulla lainkaan vastanneet muuta kehityksen kulkua. Franck mietti, mitä voisi tehdä kullalla kirjailulle astiastokomppanialle, jollainen löytyi joka kodista.  Hän päätti rikkoa sen ja murtaa esteet kaluston ja vaatimattomien keittiöiden astioitten väliltä. Syntyi Kilta-astiasarja 1952, jota seurasi Kartio-juomalasi. 70-80 -lukujen taitteessa Franck uudisti Kilta-sarjan, jolloin nimi vaihtui Teemaksi.

Kartio-lasisarja tulee uudelleen entistä värikkäämpänä. Väripaletissa on kuusi väriä: kirkas, punainen, turkoosi, lila, harmaa, ja vuoden 2011 uutuusväri rionruskea. Kartio-maljakon pelkistetty muoto on osa Franckin olennaisinta luomisajattelua.

Iittalan Market Insight Analyst Minna Saari kertoi, että kiireen ja tavarapaljouden keskellä merkityksellisten esineiden rooli korostuu. Esimerkiksi päivittäin käytettyjän astioiden lukumäärä on melko pieni. Saari puhuu lempiastioista, jotka muistuttavat usein antajastaan tai vievät meidät ajassa taaksepäin tärkeisiin muistoihin.
Nostalgiaa! Ja puhtaita muotoja! Tervetuloa Kaj Franckin iki-ihanat teemat ja kartiot!

Tämä joukko tietää paljon suomalaisesta muotoilusta, kulutuskäyttäytymisestä ja  rakkaimpien astioidemme synnystä.
Oikealla professori Heikki Orvola, joka vastasi uusien Franck-tuotteiden muodonannosta, hänen vieressään Franckin astioita tähän päivään päivittänyt professori Oiva Toikka, joka oli Franckin läheinen työkaveri ja seinänaapuri Nuutajärvellä, Toikan vieressä Nuutajärven tietopankki, tiedottaja Päivi Jantunen ja vasemmalla Iittalassa nykykäyttäytymistä tutkiva Minna Saari.
Tekstin lähteenä on käytetty Iittalan lehdistötiedotetta 20.10.2010 ja omia muistiinpanoja.

Ei kommentteja: