29. tammikuuta 2010

Mikä yhdistää Pablo Picassoa ja minua?

Perjantaipäivän arvoitus: Mikä yhdistää Pablo Picassoa ja minua?
Vastaus: Meillä on sama etunimi, Paula. Taiteilijan koko nimi on Pablo Diego José Santiago Francisco de Paula Juan Nepomuceno Maria Crispín Chrispniano de los Remedios Cipriano de la Santisima Trinidad Ruiz Blasco y Picasso. En vanno, että kaikki meni oikein, mutta Paula siellä oli.
Kävin nimittäin (enkä yhtään jättänyt viime tippaan) eilen illalla Picasson näyttelyssä Ateneumissa.
Tyyliä on mennä joko avajaisiin tai lopettajaisiin.
Eniten minuun teki vaikutuksen teos MINOTAURE CARESSANT DU MUFLE LA MAIN D'UNE DORMEUSE, MINOTAUROS HYVÄILEE NUKKUVAN NAISEN KÄTTÄ TURVALLAAN. Teos valmistui vuonna 1934. Valitettavasti minulla ei ole kuvia tästä teoksesta, sillä näyttelyssä ei saanut kuvata. Netistä varmaan löytyy tämä mustavalkoinen piirros.

Lisään vielä, että kun olin nuori, minua kutsuttiin Pabloksi. Nimen "keksi" sisareni Vuokko. Kannoin ylpeänä Pablo-nimeä, ja syyn tiedätte.

Ei kommentteja: